Helyi Választási Iroda Vezetőjének közleménye
Helyi Választási Iroda Vezetőjétől
3645 Mályinka, Rákóczi út 5.
48/501-206;
e-mail: banhorvatiph@gmail.com
Tájékoztató
a 2024. évi Önkormányzati Választáson a jelöltek állításához szükséges
ajánlásokkal kapcsolatosan
Az ajánlóívek igénylése
Tájékoztatom a tisztelt
választópolgárokat, hogy a 2024. évi Önkormányzati Választáson a jelöltek
állításához szükséges az ajánlóíveket a választás kitűzését követően a
független jelöltként indulni kívánó választópolgár, illetve a Nemzeti
Választási Bizottság által jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet – a
képviseletre jogosult személy útján – igényelhet az indulás helye szerinti
HVI-től. Az igény bejelentésére az A4 jelű formanyomtatvány szolgál.
A szükséges ajánlások számát
településenként külön közlemények tartalmazzák.
Az ajánlóívekkel kapcsolatos
ügyintézés helye:
Felhívom a tisztelt
választópolgárok figyelmét, hogy az ajánlóívek igénylésével kapcsolatos
ügyintézés helye a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Bánhorváti
Kirendeltsége (3642 Bánhorváti, Szabadság út 146.) a Közös Hivatalhoz tartozó
települések (Mályinka, Nagybarca, Tardona) esetén is.
Egy ajánlóíven 8 ajánlásra van
lehetőség.
Fontos, hogy ajánlóívet csak
olyan választópolgár számára lehet igényelni, aki az igény
benyújtásakor választójoggal rendelkezik.
Névviselés
Ha a jelölt több utónévvel
rendelkezik, az ajánlóívek igénylésekor kérheti, hogy az ajánlóívek, a
szavazólap, valamint a választások hivatalos honlapja csak az egyik utónevét
tartalmazza, valamint ekkor kérheti a nevének részét képező „dr.” megjelölés elhagyását
is. Az ajánlóívek első alkalommal való kiadását követően a névviselésre
vonatkozó jognyilatkozat már nem módosítható.
Az ajánlóívek átvétele
Az indulás helye szerinti
választási iroda (HVI) legkorábban a szavazást megelőző 50. napon, azaz 2024.
április 20-án (szombat) 8:00 órától adja át az igényelt mennyiségű
ajánlóívet az ajánlóív átvételére jogosult személynek. Az ajánlóíven szerepel a
jelöltként indulni szándékozó választópolgár neve, a jelölő szervezet neve vagy
a független jelölés ténye és a választókerület megjelölése. Közös jelölt esetén
a választási iroda a közös jelöltet állító valamennyi jelölő szervezet nevét
az A4 jelű formanyomtatvány szerinti sorrendben tünteti fel. A
választási iroda sorszámmal látja el az ajánlóíveket.
Az ajánlóívek átvételére jogosult - a jelöltként indulni szándékozó
választópolgár, - a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet alábbi
képviselője: a) a törvényes képviselő(k), vagyis az, aki a civil
szervezetek bírósági nyilvántartása szerint a szervezet képviselője; b)
a jelölő szervezet bejelentésére szolgáló formanyomtatványon a szervezet
nevében eljárni jogosultként feltüntetett személy, c) az a) és b) pont
szerinti személyek által meghatalmazott személy, d) az a)-c) pont
szerinti személy által meghatalmazott, teljes bizonyító erejű magánokiratba
vagy közokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező személy; -
az A4 jelű formanyomtatványon az ívek átvételére megjelölt személy.
Az ajánlóív átadásáról a választási
iroda átvételi elismervényt állít ki. Az ajánlóívekről másolatot készíteni –
még kitöltetlen állapotban is – szigorúan tilos!
Az átvett ajánlóívek mellé a jelölt
bejelentésének határidejéig, a szavazást megelőző 37. napon 16.00 óráig,
azaz 2024. május 6-án 16.00 óráig pótlólag újabbak
igényelhetők újabb A4 jelű formanyomtatvány kitöltésével.
Amennyiben az ajánlóívek első
alkalommal való kiadását követően megváltozik a jelöltként indulni
szándékozó választópolgár vagy a jelölő szervezet neve, az a pótlólag
igényelt ajánlóíveken már nem kerül átvezetésre.
Az ajánlások gyűjtése
A választópolgár az ajánlását az
ajánlóíven adja le, amelyet nevének, személyi azonosítójának és magyarországi
lakcímének feltüntetése mellett saját kezű aláírásával kell ellátnia. A
választópolgár jelenlétében az adatait más is ráírhatja az ajánlóívre, azonban
saját kezű aláírása ebben az esetben is elengedhetetlen feltétel. Az ajánlóíven
fel kell tüntetni az ajánlást gyűjtő személy nevét, személyi azonosítóját vagy
a személyazonosságát igazoló hatósági igazolványának (személyazonosító
igazolvány/útlevél/vezetői engedély) számát – és aláírását is. Fontos, hogy a
független jelöltként indulni szándékozó választópolgárok és a jelölő
szervezetek kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy az ajánlóíven az ajánlást
gyűjtő pontosan adja meg az adatait. Abban az esetben ugyanis, ha a gyűjtő az
adatait hiányosan vagy hibásan rögzíti (pl. elírja a személyi azonosítóját, a
viselt neve és a születési neve eltér, és ez utóbbit adja meg), az az
ajánlóíven szereplő összes ajánlás érvénytelenségét okozza. A
választópolgár több jelöltet is ajánlhat, azonban egy jelöltet csak egy
ajánlással támogathat.
Ajánlást az állampolgárok zaklatása
nélkül bárhol lehet gyűjteni, az alábbi kivételekkel:
- az ajánlást gyűjtő munkahelyén
munkaidejében,
- az ajánló munkahelyén munkaidejében,
- az ajánlást gyűjtő
munkaviszonyból, illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó
munkavégzési kötelezettsége teljesítése közben,
- az ajánló munkaviszonyból,
illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési
kötelezettsége teljesítése közben,
- a Magyar Honvédségnél és a
központi államigazgatási szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a
szolgálati helyén vagy szolgálati feladatának teljesítése közben,
- tömegközlekedési eszközön,
- állami, helyi és nemzetiségi
önkormányzati szervek hivatali helyiségében,
- felsőoktatási és köznevelési
intézményben,
- egészségügyi szolgáltató
helyiségében,
- a tulajdonos előzetes, írásbeli
hozzájárulásának hiányában közforgalom számára nyitva álló
magánterületen.
Felhívjom továbbá valamennyi jelölt
és jelölő szervezet figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóság (NAIH) honlapján (www.naih.hu) ajánlást
tesz közzé a választásokkal kapcsolatos adatkezelésről, amelynek
figyelembevétele minden érintett számára indokolt.
Az ajánlási szabályok megsértésével
gyűjtött ajánlás érvénytelen! Az ajánlásért az ajánlást adó választópolgárnak
előnyt adni vagy ígérni tilos!
Az egyéni jelölt bejelentése
Polgármester-jelöltet és
képviselő-jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző 37. napon 16.00
óráig, azaz 2024. május 6-án 16.00 óráig kell bejelenteni az
ajánlóívek átadásával a Helyi Választási Irodánál.
Az ajánlóívek leadása
Az összes ajánlóívet vissza kell
szolgáltatni 2024. május 6-án 16.00 óráig az
íveket kiadó HVI-nek. Azt az ajánlóívet, amely nem tartalmaz ajánlást,
legkésőbb 2024. május 7-én 16,00 óráig kell
visszaszolgáltatni. Az ajánlóíveket bárki, meghatalmazás nélkül átadhatja a
választási irodának. E kötelezettség elmulasztása esetén a HVB hivatalból
eljárva bírságot köteles kiszabni. A bírság mértéke minden be nem nyújtott
ajánlóív után 1 000 Ft. A kötelezettség elmulasztására vonatkozóan
kimentésre nincs lehetőség, a bírságot akkor is meg kell fizetni, ha az
ajánlóívek a megbírságolt jelöltön vagy párton kívül álló oknál fogva elvesztek
vagy megsemmisültek.
Az ajánlások ellenőrzése. A leadott ajánlásokat a Helyi Választási Iroda 3
napon belül ellenőrzi.
Az igény bejelentésére
az A4 jelű formanyomtatvány szolgál, melyet az alábbi link segítségével
érhet el:
Bánhorváti, 2024. április 16.
dr. Szécsi
Ottó sk.
HVI vezető