"B"
TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS
Nagybarca Községi Önkormányzat az Emberi
Erőforrások Minisztériumával
együttműködve, az 51/2007. (III. 26.)
Kormányrendelet alapján
ezennel kiírja a 2017. évre
a Bursa Hungarica Felsőoktatási
Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsőoktatási tanulmányokat kezdeni
kívánó fiatalok számára,
összhangban
§ a nemzeti
felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény
§ a
felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő
egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet
§ a Nemzeti
Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai
felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény
§ a Nemzeti
Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai
felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény egyes rendelkezéseinek
végrehajtásáról szóló 363/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet
§ a szociális
igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény
§ az
államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.)
§ az
államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)
§ Magyarország
helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
§ a
polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi
LXVI. törvény
vonatkozó rendelkezéseivel.
1. A pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati
Ösztöndíjrendszer (a továbbiakban: Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer) célja az
esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok
felsőoktatásban való részvételének támogatása. A Bursa Hungarica
Ösztöndíjrendszer többszintű támogatási rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként
három forrás szolgál: a települési önkormányzatok által nyújtott támogatás; a
megyei önkormányzatok által nyújtott támogatás és a felsőoktatási intézményi
támogatás. Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos adatbázis-kezelői, koordinációs,
a települési és megyei ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat az
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (továbbiakban: Támogatáskezelő) végzi, míg az
elbírálási feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó települési és megyei
önkormányzatok látják el.
A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer
jogszabályi hátteréül a felsőoktatásban
részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről
szóló 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet és a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011.
évi CCIV. törvény szolgál.
2. Pályázók köre
A
Bursa Hungarica Ösztöndíjban az 51/2007. (III.26.) Kormányrendelet 18. § (2)
bekezdése alapján kizárólag a települési önkormányzat területén állandó
lakóhellyel (a továbbiakban: lakóhely) rendelkezők részesülhetnek. [A
Kormányrendelet „állandó lakóhely” fogalma a polgárok személyi adatainak és
lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény „lakóhely”
fogalmának feleltethető meg, amelyet a pályázó a lakcímkártyájával tud
igazolni.]
Az ösztöndíjpályázatra azok a települési
önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező, hátrányos szociális helyzetű
fiatalok jelentkezhetnek, akik:
a) a 2016/2017. tanévben utolsó éves, érettségi
előtt álló középiskolások;
vagy
b) felsőfokú diplomával nem rendelkező,
felsőoktatási intézménybe még felvételt nem nyert érettségizettek;
és a
2017/2018. tanévtől kezdődően felsőoktatási intézmény keretében teljes idejű (nappali munkarend) alapfokozatot és szakképzettséget eredményező
alapképzésben, osztatlan képzésben vagy felsőoktatási szakképzésben
kívánnak részt venni.
Nem
részesülhet ösztöndíjban az a pályázó, aki:
- a Magyar Honvédség és a rendvédelmi feladatot ellátó szervek hivatásos és
szerződéses állományú hallgatója
- doktori (PhD) képzésben vesz részt
- kizárólag külföldi intézménnyel áll hallgatói jogviszonyban.
A pályázók közül csak azok részesülhetnek
ösztöndíjban, akik a 2017. évi felvételi eljárásban először nyernek
felvételt felsőoktatási intézménybe, és tanulmányaikat a 2017/2018.
tanévben ténylegesen megkezdik.
3.
A pályázat benyújtásának módja és határideje
A pályázatbeadáshoz a Bursa Hungarica
Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszerében (a továbbiakban:
EPER-Bursa rendszer) egyszeri pályázói regisztráció szükséges, melynek elérése:
https://bursa.emet.hu/paly/palybelep.aspx
Azok a pályázók, akik a korábbi pályázati években
regisztráltak a rendszerben, már nem regisztrálhatnak újra, ők a meglévő
felhasználónév és jelszó birtokában léphetnek be az EPER-Bursa rendszerbe.
Amennyiben jelszavukat elfelejtették, az Elfelejtett
jelszó funkcióval kérhetnek új jelszót. A pályázói regisztrációt vagy a
belépést követően lehetséges a pályázati adatok rögzítése a csatlakozott
önkormányzatok pályázói részére. A személyes és pályázati adatok
ellenőrzését, rögzítését követően a pályázati űrlapot kinyomtatva és aláírva
a települési önkormányzatnál kell benyújtaniuk a pályázóknak. A pályázat csak a
pályázati kiírásban meghatározott csatolandó mellékletekkel együtt érvényes. A
pályázati kiírásban meghatározott valamely melléklet hiányában a pályázat
formai hibásnak minősül. A benyújtott pályázatok befogadását az önkormányzat
köteles az EPER-Bursa rendszerben igazolni. A nem befogadott pályázatok a bírálatban
nem vesznek részt.
A pályázat rögzítésének
és az önkormányzathoz történő benyújtásának
határideje: 2016.
november 8.
A pályázatot az
EPER-Bursa rendszerben kitöltve, véglegesítve, onnan kinyomtatva, aláírva a
lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál
kell benyújtani.
A
pályázat kötelező mellékletei:
1. Igazolás
a pályázó és a pályázóval egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó
jövedelméről.
2. A szociális rászorultság igazolására az
alábbi okiratok:
- . . .
A további mellékleteket az elbíráló települési
önkormányzat határozza meg.
A pályázati űrlap csak a fent meghatározott
kötelező mellékletekkel együtt érvényes, valamely melléklet hiányában a
pályázat formai hibásnak minősül.
Egy háztartásban élők: a pályázó állandó lakóhelye szerinti lakásban
életvitelszerűen együttlakó, ott bejelentett vagy tartózkodási hellyel
rendelkező személyek.
Jövedelem:
A szociális
igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1)
bekezdés a) pontja alapján az elismert
költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó - megszerzett -
vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt
és az adómentes jövedelmet is, és
- az a
bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, a kisadózó vállalkozások
tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény, vagy az egyszerűsített
közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve
hozzájárulást kell fizetni.
Elismert költségnek minősül
a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség, valamint a
fizetett tartásdíj. Ha a magánszemély az egyszerűsített vállalkozói adó vagy
egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez,
a bevétel csökkenthető a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
elismert költségnek minősülő igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel
40%-ával. Ha a mezőgazdasági őstermelő adóévi őstermelésből származó bevétele
nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha részére támogatást
folyósítottak, annak a folyósított támogatással növelt összegénél), akkor a
bevétel csökkenthető az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának
megfelelő összeggel, vagy a bevétel 85%-ának, illetőleg állattenyésztés esetén
94%-ának megfelelő összeggel.
Befizetési kötelezettségnek minősül a személyi jövedelemadó, az egyszerűsített
vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelő egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulás, egészségbiztosítási hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási
járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári
tagdíj és munkavállalói járulék.
Nem minősül jövedelemnek
a)
a rendkívüli települési támogatás, a lakásfenntartási
támogatás, az adósságcsökkentési támogatás, valamint a lakhatáshoz kapcsolódó
rendszeres kiadások viseléséhez, a gyógyszerkiadások viseléséhez és a lakhatási
kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott
települési támogatás,
b)
a
rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a gyermekek védelméről és a gyámügyi
igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 20/A. §-a
szerinti pénzbeli támogatás, a Gyvt. 20/B. §-ának (4)-(5) bekezdése szerinti
pótlék, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány,
c)
az anyasági támogatás,
d)
a tizenharmadik havi nyugdíj és a szépkorúak
jubileumi juttatása,
e)
a
személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj megállapítása
kivételével a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési
kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás,
f)
a
fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított
juttatás,
g)
az alkalmi munkavállalói könyvvel történő
munkavégzésnek, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény alapján
történő munkavégzésnek, valamint a természetes személyek között az
adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések
alapján háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony
keretében történő munkavégzésnek (a továbbiakban: háztartási munka) a havi
ellenértéke,
h)
a házi segítségnyújtás keretében társadalmi
gondozásért kapott tiszteletdíj,
i) az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás;
j)
a
szociális szövetkezet (ide nem értve az iskolaszövetkezetet) tagja által a
szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként megszerzett, a személyi
jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevétel.
4. Adatkezelés
A pályázó pályázata
benyújtásával büntetőjogi felelősséget vállal azért, hogy az EPER-Bursa
rendszerben rögzített, a pályázati űrlapon és mellékleteiben az általa
feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszi, hogy amennyiben
a pályázati űrlapon és mellékleteiben nem a valóságnak megfelelő adatokat
tüntet fel, úgy a Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszerből pályázata kizárható, a
megítélt támogatás visszavonható.
A pályázó pályázata
benyújtásával
a)
hozzájárul ahhoz, hogy a pályázati űrlapon rögzített
személyes adatait a
pályázatot kiíró települési önkormányzat nyilvántartásba vegye és azokat a
megyei önkormányzat és a Támogatáskezelő részére – kizárólag az
ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatásra való jogosultság ellenőrzése
céljából – átadja, illetőleg az ösztöndíj időtartama alatt maga kezelje;
b)
hozzájárul ahhoz, hogy a Támogatáskezelő személyes adatait az
ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatásra való jogosultság ellenőrzése
céljából az ösztöndíj időtartama alatt kezelje;
c)
hozzájárul ahhoz, hogy a felsőoktatási intézménybe
történő felvételi jelentkezése eredményéről az Oktatási Hivatal a
Támogatáskezelőnek, illetőleg a támogató önkormányzatnak tájékoztatást
nyújtson;
d)
hozzájárul ahhoz, hogy a felsőoktatási intézmény
hallgatói jogviszonyáról a Támogatáskezelőnek, illetve a támogató
önkormányzatnak tájékoztatást nyújtson,
e)
hozzájárul továbbá a pályázáskor rendelkezésre bocsátott személyes
adatainak az azonosítás célja érdekében szükséges mértékben történő kezeléséhez
és az ösztöndíjpályázat lebonyolítása, valamint a támogatásra való jogosultság
ellenőrzése céljából történő továbbításához.
A pályázók büntetőjogi felelősségük tudatában
kijelentik, hogy a pályázati űrlap benyújtásakor felsőoktatási intézménybe még
nem nyertek felvételt.
5. A
pályázat elbírálása
A beérkezett pályázatokat az illetékes
települési önkormányzat bírálja el 2016. december 8-ig:
a) Az elbíráló
önkormányzat a pályázókat hiánypótlásra szólíthatja fel a formai ellenőrzés és
az elbírálás során, az önkormányzat által meghatározott határidőben, amely
azonban nem lépheti túl a pályázatok önkormányzati elbírálási határidejét. Az
önkormányzat hiánypótlást csak olyan dokumentumokra kérhet be, amelyeket a
pályázati kiírásban feltüntetett. A hiánypótlási határidő: ….. nap;
b) az ösztöndíj
elbírálása kizárólag szociális rászorultság alapján, a pályázó tanulmányi
eredményétől függetlenül történik. Az elutasítás indoklásaként nem jelölhetők
meg olyan okok, amelyeket a formai ellenőrzés vizsgál és azon megfelelőként
lettek megjelölve;
c) az EPER-Bursa
rendszerben nem rögzített, nem a rendszerből nyomtatott pályázati űrlapon, a
határidőn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelő pályázatokat a
bírálatból kizárja, és kizárását írásban indokolja;
d) minden határidőn belül
benyújtott, formailag megfelelő pályázatot érdemben elbírál, és döntését
írásban indokolja;
e) csak az önkormányzat területén
lakóhellyel rendelkező pályázókat részesítheti támogatásban;
f) az elbírálás során
korra, fajra, nemre, bőrszínre, felekezeti vagy világnézeti hovatartozásra,
tanulmányi eredményre tekintet nélkül, kizárólag a pályázó szociális
rászorultságának objektív vizsgálatára tekintettel járhat el.
A pályázó az elbíráló szerv döntése ellen
fellebbezéssel nem élhet, a pályázati döntés ellen érdemben nincs helye
jogorvoslatnak.
A "B" típusú
ösztöndíjasok szociális rászorultságát az önkormányzat évente egyszer jogosult
és köteles felülvizsgálni. Amennyiben az ösztöndíjas a szociális rászorultság
vizsgálata során az önkormányzat által kért igazolásokat nem bocsátja
rendelkezésre, vagy az önkormányzattal a vizsgálat során az együttműködést
egyéb módon kifejezetten megtagadja, az önkormányzat az ösztöndíjas szociális
rászorultságának megszűntét vélelmezi, azaz az ösztöndíjas ösztöndíját
elveszíti. A települési önkormányzat ebben
az esetben határozatban rendelkezik a támogatás visszavonásáról. A határozat
csak a meghozatalát követő tanulmányi félévtől ható hatállyal hozható meg.
A
felsőoktatási intézménybe jelentkezők számára megítélt támogatást az
önkormányzat visszavonhatja abban az esetben is, ha az ösztöndíjas elköltözik a
települési önkormányzat területéről. A települési önkormányzat ebben az esetben
határozatban rendelkezik a támogatás visszavonásáról. A határozat csak a
meghozatalát követő tanulmányi félévtől ható hatállyal hozható meg.
6.
Értesítés a pályázati döntésről
A települési
önkormányzat a meghozott döntéséről és annak indokáról 2016. december 12-ig az
EPER-Bursa rendszeren keresztül elektronikusan vagy postai úton küldött
levélben értesíti a pályázókat.
A Támogatáskezelő az önkormányzati döntési
listák érkeztetését követően 2017. január 20-ig értesíti a települési
önkormányzatok által nem támogatott pályázókat az önkormányzati döntésről az EPER-Bursa rendszeren keresztül.
A Támogatáskezelő az
elbírálás ellenőrzését és az intézményi ösztöndíjrészek megállapítását követően
2017. március 17-ig az EPER-Bursa rendszeren keresztül értesíti a települési
önkormányzat által támogatásban részesített pályázókat a Bursa Hungarica
ösztöndíj teljes összegéről és az ösztöndíj-folyósítás módjáról.
A pályázó a felvételi határozat (vagy besorolási
döntés) másolatának megküldésével köteles 2017. augusztus 31-ig a Támogatáskezelő részére bejelenteni, hogy a 2017/2018.
tanévben melyik felsőoktatási intézményben
kezdi meg tanulmányait. Továbbá a pályázó köteles nyilatkozni arról, hogy a 2017-es
felvételi évet megelőzően nyert-e felvételt felsőoktatási intézménybe. Az a
pályázó, aki értesítési kötelezettségének nem tesz eleget, az ösztöndíj
folyósításából és az ösztöndíjrendszer következő évi fordulójából kizárható.
Amennyiben a "B" típusú pályázat során támogatásban részesülő
ösztöndíjas a támogatás időtartama alatt sikeresen pályázik "A" típusú ösztöndíjra, "B"
típusú ösztöndíját automatikusan elveszti.
7. Az
ösztöndíj folyósításának feltételei
Az ösztöndíj-folyósítás feltétele, hogy a
támogatott pályázó hallgatói jogviszonya a 2017/2018. tanév első félévében
megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a támogatott pályázó hallgatói
jogviszonya nem felel meg a pályázati kiírásnak, a támogatott az ösztöndíjra
való jogosultságát elveszíti.
Az ösztöndíj csak azokban a hónapokban kerül
folyósításra, amelyekben a pályázó beiratkozott hallgatója a felsőoktatási
intézménynek.
A felsőoktatási intézményeknek az ösztöndíj
kifizetést megelőzően az ösztöndíjra való jogosultságot a nemzeti
felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 85/E. § (3) bekezdésében és a
112. § (9)-(10) bekezdésében foglaltak figyelembevételével kell megállapítania.
Azokban
a hónapokban, amelyekben a hallgató hallgatói jogviszonya szünetel, vagy nem
felel meg a pályázati kiírás feltételeinek, (kivéve, ha az a folyósítás első
féléve) az ösztöndíj folyósítása - a folyósítás véghatáridejének módosítása
nélkül - teljes egészében szünetel.
8. Az
ösztöndíj folyósítása
Az ösztöndíj időtartama 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév:
a 2017/2018. tanév, a 2018/2019. tanév és a 2019/2020.
tanév.
Az ösztöndíj
folyósításának kezdete a 2017/2018. tanév első féléve.
Az önkormányzatok egy tanulmányi félévre egy
összegben utalják át a Támogatáskezelő Bursa Hungarica számlájára a támogatott
hallgatók öthavi önkormányzati támogatási összegét. A Támogatáskezelő a
beérkezett önkormányzati ösztöndíjrészeket a kifizetőhelyek (felsőoktatási
intézmények) szerint újracsoportosítja, majd a jogosult hallgatók után
továbbutalja a kifizető felsőoktatási intézményekhez abban az esetben, ha a
felsőoktatási intézmény a hallgatók jogosultságát visszaigazolta, és az
önkormányzat utalási kötelezettségét teljesítve a pontos támogatási összeget
továbbította a Támogatáskezelő számlájára.
Az intézményi ösztöndíjrész forrása az 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (3) bekezdése értelmében az
intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített forrás.
Az ösztöndíjat (mind az önkormányzati, mind az
intézményi ösztöndíjrészt) az a felsőoktatási intézmény folyósítja a
hallgatónak, amelytől a hallgató – az állami költségvetés terhére – a hallgatói
juttatásokat kapja. Amennyiben a hallgató egy időben több felsőoktatási
intézménnyel is hallgatói jogviszonyban áll, az a felsőoktatási intézmény folyósítja
számára az ösztöndíjat, amellyel elsőként létesített hallgatói jogviszonyt. A
felsőoktatási intézmények szerződése alapján folyó, közösen meghirdetett –
egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár –
kétszakos képzés esetében a hallgató számára az állami felsőoktatási intézmény folyósítja
az ösztöndíjat. A kifizetés előtt a jogosultságot, valamint a hallgatói
jogviszony fennállását az intézmény megvizsgálja.
Az ösztöndíj folyósításának kezdete
legkorábban: 2017. október.
Az önkormányzati ösztöndíjrész kifizetése az
őszi félévekben október hónaptól, a tavaszi félévekben március hónaptól, de
legkésőbb a felsőoktatási intézményhez történő átutalást követő első
ösztöndíj-kifizetéskor indul, majd a továbbiakban az ösztöndíjfizetés rendje
szerint történik.
Az intézményi ösztöndíjrész folyósítása
október, illetve március hónapban kezdődik, azt a hallgatói juttatásokkal
azonos rendben kell kifizetni. Az intézményi ösztöndíjrészt abban az esetben is
ki kell fizetni, ha az önkormányzati ösztöndíjrész fedezete nem áll
rendelkezésre az intézmény számláján. Az intézményi ösztöndíjrész független
minden más, a felsőoktatási intézményben folyósított támogatástól.
Az
elnyert ösztöndíjat közvetlen adó- és TB-járulékfizetési kötelezettség nem
terheli (lásd a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. sz.
melléklet 3.2.6. és 4.17. pontját).
9. A
pályázók értesítési kötelezettségei
Az ösztöndíjban
részesülő hallgató köteles az ösztöndíj folyósításának időszaka alatt minden,
az ösztöndíj folyósítását érintő változásról haladéktalanul (de legkésőbb 15
napon belül) írásban értesíteni a folyósító felsőoktatási intézményt és
a Támogatáskezelőt (1381 Budapest Pf. 1418). A bejelentést az EPER-Bursa
rendszeren keresztül kell kezdeményeznie. Az értesítési kötelezettséget a
hallgató 5 munkanapon belül köteles teljesíteni az alábbi adatok változásakor:
-
tanulmányok halasztása;
-
tanulmányok helyének
megváltozása (az új felsőoktatási intézmény, kar, szak, munkarend,
finanszírozási forma megnevezésével);
-
tanulmányi státusz
(munkarend, képzési forma, finanszírozási forma) változása;
-
Elérhetőség